20 april 2014

Gabriel García Márquez

Donderdagavond werd bekend dat de schrijver Gabriel García Márquez op 87-jarige leeftijd is overleden. Ik ben er wel verdrietig van, hij was een van mijn favoriete auteurs. Ik heb zijn boek "Honderd jaar eenzaamheid" zeker 3x gelezen, en natuurlijk ook "Liefde in tijden van cholera." Beide zeer mooie boeken waar ik erg van genoten heb, vol kleurrijke personages en bijzondere gebeurtenissen. In de loop van de jaren heb ik op diverse rommel- en boekenmarkten bijna al zijn boeken (en een paar boeken over hem) bij elkaar gescharreld. Nog lang niet alles ervan heb ik gelezen, maar ze staan mooi op een rijtje in mijn kast.

Minstens 26 boeken heb ik van/over hem
García Márquez wordt door velen gezien als de populairste Spaanstalige schrijver sinds de zeventiende-eeuwse Miguel de Cervantes. In Spanje werd alleen de Bijbel beter verkocht dan zijn werk. Van het boek "Honderd jaar eenzaamheid" werden wereldwijd meer dan vijftig miljoen exemplaren in ruim 25 talen verkocht. In 1982 kreeg hij (helemaal terecht volgens mij) de Nobelprijs voor de literatuur. Gabriel García Márquez was oud, hij had kanker en was al een paar jaar aan het dementeren. Een paar jaar geleden (2012) werd al bekend dat hij nooit meer een nieuw boek zou schrijven. Van zijn memoires "Leven om het te vertellen" is alleen maar het 1e deel verschenen. Je weet dat het komt, maar ik vind het vreselijk jammer dat er nooit meer een nieuw boek uit zal komen van deze fantastische verteller...

Gabriel García Márquez. 6 maart 1927 − 17 april 2014.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten