10 november 2014

Nieuwe quilt van Kaffe Fassett stof

Al een paar jaar "spaar" ik de jellyrol repen stof van Kaffe Fassett. Als ik in Deventer kom, ga ik meestal wel even langs de quiltwinkel, en dan blijft er toch zomaar wel iets aan mijn vingers plakken. Er lagen ondertussen 5 zakjes met elk 16 strips van 2,5 inch breed, en 1 zakje met kleinere stukjes stof te wachten om eens iets mee te gaan doen, maar ik had nog nooit bedacht wat precies. Om de een of andere reden had ik in mijn hoofd dat het allemaal herfstkeuren waren: bruin en oker en dieprood en oranje. Toen ik laatst mijn stofjes weer eens pakte, bleek dat het eigenlijk echt alle kleuren van de regenboog zijn, zo zit er naast de genoemde kleuren ook gifgroen bij, smurfenblauw, barbieroze, kanariegeel, pimpelpaars. De meest gekke combinaties van vormen en kleuren. Je moet ervan houden, maar ik vind het erg mooi.

Gele jellyrol van Kaffe Fassett. Foto: quiltshop100rozen.nl
En de paarse variant. Foto: quiltshop100rozen.nl
Op het (erg leuke en leerzame!) blog van Bonnie Hunter zag ik ooit een paar eenvoudige blokken staan, die heb ik nagetekend op uitgeprint inchpapier, om eens te kijken hoe een blok is opgebouwd uit vierkanten en driehoeken. Als je het eenmaal ziet is het simpel! Lekker om een middagje te zitten tekenen en kleuren, maar daarna verdween het weer op de grote berg.

Vorige week kon ik weer eens niet slapen, en opeens kreeg ik een brainwave: als ik nou eens die Kaffe Fassett stofjes gebruik om die Bonnie Hunter blokken te maken. Die blokken bestaan uit niet al te kleine stukken, zodat de gekke vormen en kleuren van die bizarre stoffen goed uit komen. Zo gezegd, zo gedaan.

Ik heb 2 hele dagen stofjes staan snijden (op de strijkplank, want die is veel hoger dan de eettafel, dus beter voor mijn rug) en 3 dagen achter mijn Singer Featherweight gezeten, en zover ben ik nu:


Een hele stapel bruintjes voor erbij

Een hele stapel Kaffe Fassett driehoeken

Nog meer KF stof

Bruin in het midden, KF aan de buitenkant

En natuurlijk ontbreekt een kattenstofje niet

Dan naai je 4 driehoeken aan elkaar tot 1 vierkant

De meest gekke vormen

En kleuren

zoals hier: pimpelpaars met groene blaadjes
Het Singertje maakt overuren, het snort de hele dag lekker door. Ik heb ondertussen al 4 keer een nieuwe spoel volgewikkeld. Uiteindelijk moet ik 45 van deze blokken maken, ik heb er nu 10 af:

Het onderste bruine stuk komt uit een charm pack dat ik al bijna verkocht had omdat ik niet wist wat ik ermee moest

Die zwart met bruine friemeltjesstof kreeg ik van een lieve vriendin uit Canada


En daarna nog 45 net iets andere blokken, en dan worden ze afgewisseld. Ik vind het erg leuk om al die gekke kleuren bij elkaar te zien, en de "Bonnie-manier" van werken is weer eens heel wat anders voor mij. Heel veel rechte stukken snijden, heel veel achter elkaar naaien (ook "slingers naaien", dus niet steeds je draadjes afknippen), nog meer snijden en nog veel meer naaien. Het gaat echt heel snel op deze manier, je ziet het groeien onder je handen. 

Ik heb de smaak te pakken, ik ga nog even lekker verder. Een fijne dag allemaal!





1 opmerking :

  1. Hallo Betteketet. Volgens mij wordt het een prachtige quilt. De kracht van Kaffe Fassett is zijn kleurgevoel. Eenvoudige quilts in prachtige kleuren. Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen